§ § Сучасний директор школи, хто він? Вчитель, менеджер,
посадовець ... Можна довго продовжувати ряд статусних позицій. Та сьогодні
важко зрозуміти, хто ж він є, тому що серед калейдоскопу зображень, що змінюють
один одного навіть протягом одного робочого дня, можна відчути себе і окриленою,
і спустошеною, і творчою… Це вносить особливий колорит у відчуття дійсності і
робить роботу на посаді надзвичайно важкою, але дуже цікавою.
Волею долі занесло мене в дивовижне й
невелике село Радіонівку, яке стало моїм життям. Воістину дивовижний край з
унікальними людьми! Час летить швидко, і от я вже директор школи. Сталося те,
що сталося. В той момент мені здавалося, що ось починається щось грандіозне в
моєму житті, що доля дає мені шанс створити таку школу, про яку мріяла. Школу,
де буде комфортно всім - і учням, і вчителям.
Відчути на собі відповідальність за педагогів, учнів, батьків у свої 35 років стало для
мене своєрідним викликом долі й у той же час відкривало нові горизонти у моїй
педагогічній діяльності. Я вбачала їх в тому, що, зберігаючи найкраще в школі,
потрібно стати лідером для своїх вчителів, зберігаючи усередині себе трепетне
ставлення до них.
Я хотіла бути директором, чия влада не була б авторитарною, щоб мої стосунки з колегами будувалися на довірі і повазі. Розуміючи, що «влада - це тягар», як казав Іван Калита, я вірила, що вона давала мені можливість створити власний освітній простір у рамках школи і реалізувати свої власні уявлення про виховання та навчання як унікальний творчий процес, що забезпечить умови для самореалізації, самоосвіти, самовиховання учня і вчителя.
Я хотіла бути директором, чия влада не була б авторитарною, щоб мої стосунки з колегами будувалися на довірі і повазі. Розуміючи, що «влада - це тягар», як казав Іван Калита, я вірила, що вона давала мені можливість створити власний освітній простір у рамках школи і реалізувати свої власні уявлення про виховання та навчання як унікальний творчий процес, що забезпечить умови для самореалізації, самоосвіти, самовиховання учня і вчителя.
Потрібно було чітко визначити свої
світоглядні позиції і починати діяти, будувати свій власний шкільний світ. Я
розуміла, що школа - це сходинки, по яким не можна рухатися вниз. Став на
першу сходинку - і вже пішов
непереривним шляхом на гору, причому кінцевої зупинки на цьому шляху нема.
Людина вчиться все своє життя, але точка відліку для кожного – школа.
А для
вчителів школа повинна стати не просто роботою, але і можливістю
самореалізації, що приносить задоволення, бо тоді в роботі є сенс, коли ти
можеш пишатися своїми досягненнями, а не просто заробляти гроші. Найголовнішим
принципом своєї роботи я визначила свободу вибору як для вчителів так і для
учнів. Пам'ятаючи про сутність гуманістичної психології К.Роджерса – орієнтація
на особистість, яка є контролюючою ланкою в процесі прийняття рішень, я дозволила
кожному у своєму колективі стати самим
собою. Так було легше визначити своїх однодумців і тих, хто ними повинен був
стати.
Свобода вибору давала моїм колегам
можливість розвиватися в самостійно обраному ними руслі, самовдосконалюватися,
вивчати нові освітні технології, ділитися своїм досвідом, своїми педагогічними
знахідками. Я далека від думки ідеалізувати свій колектив: не всі хотіли робити
те, що слід було робити вчителю обов'язково: вчитися, розвиватися, зростати.
Але для мене було важливо витримати свій стиль - безоціночне, позитивне
сприйняття іншої людини. Я не могла і не хотіла нав'язувати їм своє
світосприйняття, так як без їх внутрішньої потреби розвиватися немає
справжнього вчителя, а є просто «ремісник», урокодавець. Я хотіла дати їм
зрозуміти, що вони можуть бути іншими: більш цікавими, успішними, вони всі дуже
талановиті. Ми росли разом - я і мої вчителі. Підсумком моїх переконань, що
свобода вибору є критерій прогресу, стало те, що у деяких творчих вчителів
з'явилося адекватне бажання вийти за рамки школи і продемонструвати себе на
районному та обласному рівнях.
§
На сьогоднішній день в школі злагоджено й
творчо працює колектив однодумців – 20 учителів. З них 10 мають вищу
кваліфікаційну категорію, 5 учителів мають звання «старший вчитель», 2 - "вчитель - методист".
Професійно-педагогічна майстерність учителів школи постійно зростає, про що
свідчать нові досягнення як учителів, так і їх вихованців.
Учителі
школи є активними учасниками Всеукраїнських педагогічних конкурсів:
-
«Вчитель-новатор»
-
«Класний керівник року»
-
«Педагог-організатор року»
-
«Керівник гуртка року».
Творчі надбання
учителів постійно друкуються на методичному порталі та учительському журналі Оn – line.
§
З чого розпочинається школа?
З посмішки вчителя, незабутніх
уроків, з першого дзвінка, що треллю розсипається по золотому осінньому листю,
або з останнього дзвінка, що стоїть вартовим в абсолютно інший світ, що таїться
в куточках нашого серця, - світ шкільних спогадів.
Сьогоднішню школу не порівняти з школою
мого дитинства. Яскраві стіни, прикрашені роботами, тішать око, а картини на них
відводять дітей по казкових дорогах в тридев'яте царство.
Дзвенить дзвінок, і школа затихає. У
затишних шкільних кабінетах йде вічне і в той же час для кожної дитини перше
осягнення світу в усіх його проявах. Кабінети оснащені усім необхідним, щоб процес
відкриття світу йшов найплідніше. По дорогах знань дітей ведуть досвідчені
учителі, що не раз довели свою професійну компетентність і любов до дітей.
Життя в школі з останнім дзвінком з
шостого уроку не затихає, а б'є ключем. У спортивному залі діти захоплено
грають у волейбол, з актового залу доноситься чудова музика - йде зайняття гуртка народного танцю, в кабінетах учителі
проводять предметні консультації, факультативні заняття, в початковій школі
діти займаються самопідготовкою, в куточку відпочинку юні шахісти розігрують партію. Словом, кожна
дитина може в стінах школи знайти собі зайняття до душі і розвивати свої
здібності.
Наша школа співпрацювала з Корпусом
Миру США в Україні. Два роки в нашій школі працювала волонтер Алексіс. Діти
мали можливість долучатися до культури, звичаїв країни, вивчати її мову.
Говорять, що без минулого немає
майбутнього. Ниточкою між минулим і сьогоденням служить кімната бойової і
трудової слави. Різноманітність експозицій свідчить про багатий фонд музею і
копітку роботу учнів. Виховання приносить плоди лише тоді, коли школа і сім'я
бачать один в одному союзників. Батьки є частими гостями в школі. Я маю на
увазі не лише батьківські збори, але і спільні екскурсії, походи на природу,
концерти, конкурси.
Пам'ятаючи вислови Сократа : "В
кожній людині сонце, тільки дайте йому світити", колектив учителів
намагається дати кожному учневі пізнати свої можливості і запалитися. І хоча кожен – неповторний у своїй манері викладання,
тактиці спілкування з дітьми, та всі вони з любов’ю віддають часточку своєї
душі, вчать людяності і життєвим премудростям, долучають своїх вихованців до
джерел духовності, збагачують скарбами і гуманістичними цінностями, вказують на
високі горизонти національної свідомості, прищеплюють паростки історичної
пам’яті та гордості за велич нашої країни.
Шлях до зірок пролягає через оптимальність і
доцільність застосування сучасних новітніх методик і технологій, уміння креативно
поєднувати традиційні підходи з інноваційними. Адже кожен у своїй роботі намагається
віднайти щось нове, нетрадиційне, щоб учням було зрозуміло й дохідливо, цікаво
й повчально.
Народна мудрість говорить: краще один раз побачити,
ніж сто разів почути. Тому народні притчі перетворюються у практичні
заняття-тренінги «Усе в твоїх руках», «Про ціль», «Банка життя», «Чашка й
кава», «Життєвий урок», «Два вовки», «Учися вчитися»… А такі ігрові форми
роботи як «Хто живе в моєму будинку?», «Будинок наших взаємин», «Влучити в
ціль», «Як розпорядитися своїм життя?», «Моє здоров’я» … спонукають учнів до
знань про щось невідоме, впевненості у власній значущості, сприяють інтелектуальному і духовному
розвитку школярів, зміцненню їхнього здоров’я. Так школярі набувають певного
життєвого досвіду, де можна зробити висновок: правила гри можна змінити, але
життя – це не гра. Не можна повторити вже зроблений вибір чи скасувати прийняте
у минулому рішення; за кожен свій вибір у житті повинен будеш платити і часто
ця плата буде перевищувати твої сподівання…
Щоб
добитися вагомих результатів – потрібно працювати й вкладати свою душу, як
говорив В.Сухомлинський «серце віддаю дітям». А зорепадом інтелекту і творчості
є учні нашої школи, які постійно беруть участь і перемагають у різноманітних конкурсах.
Як же оцінити те, що пізнано, зроблено,
вкладено в учнів? Кількістю призів і грамот? Виграними конкурсами? Напевно, і
ними теж, але головні критерії для оцінок в іншому. У тому, що дозволило комусь
з підопічних стати впевненішим в собі, здоровіше і міцніше фізично, красивіше
зовні; що дозволило побачити в житті не лише своє покликання, але і потребу в
ширшому наборі необхідних знань і умінь. Хтось піде далі за інших. Хтось з моїх
послідовників в професійній майстерності обжене мене. Він виявиться ближчий до
досконалості. У такому разі моя робота була виконана гідно.
§
Так хочеться, щоб у перших
рядах української інтелігенції були
вчителі. Адже справжній інтелігент завжди йде на крок попереду обивателя. Його
не влаштовує поверхневе ставлення до життя, він завжди спрямований до суті
речей і явищ, до межі розуміння і участі в тому, чим він займається. Як складно
директору в цьому плані. І як важливо саме тому дотримуватися суто людських
заповідей: не топчи слабкого, не бійся сильнішого, не продавайся, не тремти
перед начальством, не втрачай совісті на дрібному підлабузництві. Я це не в
осуд кажу, а з досвіду особистого спілкування з багатьма розумними і добрими людьми.
Я -
директор школи. А директор школи - це організатор освітнього середовища,
вчитель, вихователь, це стратегічний і тактичний менеджер, адміністратор,
колега, посадова особа, менеджер з персоналу й інноваційний менеджер, це
дипломат, психолог, конфліктолог, толерантолог, правознавець, роботодавець,
відповідач, позивач; він же економіст, бухгалтер, платник податків, ревізор,
підприємець, а ще господарник, інспектор по техніці безпеки, санітарний лікар,
будівельник, дизайнер, виконроб, годувальник... Все перерахувала? Напевно, не
все, тому що директор - це, як кажуть в народі, «і швець, і жнець, і на дуді
гравець». Але насамперед директор - це людина зі своїми плюсами і мінусами.
І я
твердо впевнена, що не помилилася у виборі своє професії.

Немає коментарів:
Дописати коментар